Terug

In een handomdraai van fysieke naar virtuele school

Onderwijs op Zuid in tijden van de eerste corona-scholensluiting

05/07/2021

Dat technologie tegenwoordig in alle werkvelden een steeds belangrijkere plaats inneemt, was al bekend. Maar hoe bereid je als school je leerlingen voor op de toekomst? Hoe zorg je ervoor dat ze helemaal vertrouwd raken met de technologie van de 21e eeuw en ze een basis hebben voor in hun toekomstige baan?

Op Het Zuiderpark College zijn zowel docenten als leerlingen er dagelijks mee bezig. Deze moderne vmbo-school beschikt bijvoorbeeld over een speciaal lokaal voor lessen technologie.

Digitale vaardigheden

Het Zuiderpark College is druk bezig om tussen 2023 en 2025 een volledige ‘smartschool’ te zijn. Dat betekent dat op alle niveaus, in alle profielen, technologie wordt toegepast. Op dit moment maken gl- en tl-leerlingen al kennis met alles wat met technologie te maken heeft in de techniek, economie en de zorg. Volgens Het Zuiderpark College krijgen leerlingen hierdoor een betere aansluiting op het mbo. Daarom startte de school vorig jaar met het programma SmartTech in klas 1GT (Gemengd Theoretisch). De lessen zijn gericht op de nieuwste technologie en het vergroten van digitale vaardigheden.

Mentor Erika van Overbeek is er blij mee: “De leerlingen van SmartTech krijgen andere lessen. Tijdens de ICT-lessen leren ze hoe online presentatieprogramma’s werken, zoals Canva, PowerPoint, Padlet. En hoe je bestanden in de cloud, dus online, opslaat. Verder krijgen ze een cursus typen en leren ze met allerlei onlineprogramma’s te werken. En wat ook mooi is: alle leerlingen hebben een eigen laptop. Dat is echt een voordeel!”

Technieklokaal Zuiderpark College
©

Maar dat is niet alles. Want SmartTech wordt niet alleen bij de ICT-lessen gebruikt. Leerlingen gebruiken het programma ook tijdens de gewone vakken zoals Nederlands. Van Overbeek: “Dit betekent niet dat we geen boeken meer lezen. Wij als docenten moeten bedenken hoe we SmartTech het beste kunnen combineren met het reguliere onderwijs. Bij Nederlands kun je bijvoorbeeld denken aan het ontwerpen van een nieuwe omslag van een boek dat leerlingen moeten lezen.”

Je zou zeggen je dat tieners van deze tijd eigenlijk niets meer hoeft te leren op het gebied van computers. Maar niets is minder waar! Leerlingen moeten een presentatie kunnen maken in PowerPoint en omgaan met het tekstverwerkingsprogramma Word. Maar dat kunnen ze niet altijd goed genoeg.

Een nieuwe wereld

“Andersom leren wij als docenten natuurlijk ook van de leerlingen. Laatst vroeg een leerling of ze haar scherm met me mocht delen. Ik wist niet waar ze het over had. En wij leren hun omgaan met apparatuur zoals een tekentablet, drone en een 3D-printer. En de leerlingen die later in de zorg willen werken, leren hoe ze een zorgrobot programmeren of hoe de functies ervan werken. Zo gaat er een wereld open met de nieuwste ontwikkelingen op ICT-gebied. En de leerlingen zitten ook nog eens in een prachtig lokaal, waar ze op een vernieuwende manier les krijgen.”

Ook voor de overige docenten gaat er een wereld open. Volgens Van Overbeek waren haar collega’s al snel heel enthousiast, omdat je met allerlei digitale toepassingen je lessen veel interessanter kunt maken, voor leerling én voor docent.

Een huis bouwen

Eén van de leerlingen uit 1GT die SmartTech doet, is de 13-jarige Melek Aliva. Melek woont op Zuid en heeft specifiek voor Het Zuiderpark College gekozen, juist vanwege het SmartTech-programma, nadat ze het op de website had gezien. Ze vindt de nieuwe lessen niet alleen leuk, maar ziet ook de voordelen ervan. Haar groepje is bezig met het ontwerpen met de 3D-printer. “Vandaag moeten we bijvoorbeeld een huis bouwen met de 3D-printer. Het is gewoon slim om nu al te leren hoe je moet werken met ICT. Ikzelf wil later psychologie studeren en dan is het erg handig om te weten hoe allerlei programma’s en systemen werken.”